Zbudowany w 1944 roku jako niemiecki kuter patrolowy, linie swojego kadłuba zawdzięcza jeszcze wcześniejszej konstrukcji, a mianowicie duńskiemu szkunerowi pilotowemu, znanemu z doskonałych właściwości morskich.
Zakupiony przez Państwowe Centrum Wychowania Morskiego został wykończony jako rybacki kecz gaflowy (234 m2 powierzchni żagli, 6,40m szerokości, 3,30m zanurzenia, 70 BRT, silnik pomocniczy 135 KM). Był statkiem szkolnym Szkoły Rybołówstwa Morskiego, łowił na Bałtyku i Morzu Północnym. Załoga wynosiła wówczas 9 osób plus 14 uczniów. W 1967 roku został przekazany ośrodkowi Ligi Obrony Kraju w Jastarni, a trzy lata później trafił do ośrodka PZŻ w Trzebieży. W 1976 roku wycofano go z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego.
Fundusze, niezbędne do przeprowadzenia remontu kapitalnego, znalazły się dopiero w 1984 roku. W 1986 roku Henryk Rutkowski powrócił na morze po gruntownej przebudowie dokonanej przez Rybacką Stocznię Remontową PPiUR "Szkuner" we Władysławowie. W wyniku przebudowy powstał właściwie zupełnie inny, nowy żaglowiec, ze starego pozostał jedynie szkielet i część poszycia. Zmieniono osprzęt jednostki przekształcając ją w brygantynę.
Debiut żaglowca w Regatach Cutty Sark odbył się w 1989 roku, gdzie przybył on do Pool pod Londynem, a następnie wziął udział w regatach na trasie Londyn-Hamburg. [...]. W 1995 roku zmieniono nazwę żaglowca na Kapitan Głowacki.
źródło: "Żaglowce świata"
Firma Complex Jacht została generalnym wykonawcą remontu STS "Kapitan Głowacki". Wierzymy, że po wielu miesiącach ciężkiej pracy efekt końcowy Was usatysfakcjonuje.
Zholowany z Kołobrzegu do stoczni "Szkuner" we Władysławowie STS "Kapitan Głowacki" , rozpoczyna całościowy remont, zaczęliśmy od prac rozbiórkowych oraz wyslipowania.