Prace bieżące

s/y My Nitchevo


 

      My Nitchevo to klasyczny jacht żaglowy o niezwykle bogatej historii. Zaprojektowany i zbudowany w Danii jako kecz gaflowy, którego celem było wygrać wyścig atlantycki do Nowego Jorku w 1929 roku. W czasie recesji ścigał się na Atlantyku pod francuską banderą, jako Gabyvonne III. Do 1932 r. była w Cannes, należała do wynalazcy farmaceutycznego dr Pierre'a Boucarda i zmieniła nazwę na Lactéol III, od jego probiotyku.

 

  
Dr Pierre Boucard i Tamara de Lipnicka

 

      

      Na pokładzie łodzi gościła znana malarka art-deco - Tamara de Lipnicka. Po odkryciu dwóch tajemniczych rejsów z Martyniki dla francuskiego ruchu oporu, Niemcy zatopili Lactéol w porcie St Tropez. Przez dwa lata znajdowała się pod wodą, zanim została wydobyta i odnowiona.

      W 1956 r., kiedy Sir Peter Ustinov zagrał właśnie w Hollywood z Humphreyem Bogartem w "We're No Angels", a jego zwycięska sztuka "Romanoff and Juliet" została otwarta w Manchesterze, wielojęzyczny aktor, reżyser, autor i gawędziarz został zaproszony na przyjęcie na pokładzie 17,8 metrowego kecza w Cannes Harbour. Była ona wówczas własnością francuskiego przemysłowca, a nazwana była Christina.

 


Sir Peter Ustinov na pokładzie My Nitchevo

 

      Ustinow powiedział, że użył pewnych funduszy francuskich, aby kupić jacht, ale wkrótce musiał zmienić nazwę z "Christina" na "Nitchevo", co po rosyjsku oznacza "To nic". Powiedział, że zmieniona rosyjska nazwa zawsze przypominała mu, że kiedy był na pokładzie, w jego ulubionej koi w Puerto Andratx na Majorce: "Nie robię nic, absolutnie nic więcej, niż chodzenie popływać i jedzenie z wielkim apetytem. To jest jak przystanek na stacji benzynowej. Tutaj zdobędę siłę, którą w ciągu roku będę spożywał gdzie indziej." Ustinov powiedział, że po tym jak zagrał w czterdziestu filmach w pięciu językach, zdobył Oscary za Spartakusa i Topkapi, wyreżyserował opery, napisał ponad 20 sztuk i powieści i służył jako ambasador dobrej woli UNICEF-u, nic nie sprawiło mu większej przyjemności, niż My Nitchevo. Powiedział amerykańskiemu reporterowi, że zgodził się kiedyś na pojawienie się filmu tylko dlatego, że jego producent zaoferował wynajęcie jachtu.

      W 1962 roku młody Michael Caine po raz pierwszy zobaczył Cannes z pokładu My Nitchevo. Ustinov pożyczył jacht i swoją willę w Prowansji londyńskiemu współlokatorowi Caine'a, Terence'owi Stampowi, po tym jak wyreżyserował swój występ jako Billy Budd. Caine pamiętał o hojności: "Cannes było fantastyczne. Dziewczyny, przepych, dom największego na świecie festiwalu filmowego".

     W 1977 roku Ustinov w swojej autobiografii "Dear Me" napisał: "Mój jacht Nitchevo był moją inspiracją w dobrych czasach, moim zbawienie w złych. Kapitan, który z nią przybył, José Perez Jimenez, jest nieodłączną częścią jego rzemiosła. Był na pokładzie, kiedy go kupiłem, a my razem się zestarzeliśmy. Jego żona Carmen, blondynka o łagodnej hiszpańskiej urodzie [...] żegluje z nami i gotuje złowione ryby."

      "Mój pochopny, bezmyślny zakup dał mi jedne z najszczęśliwszych momentów w moim życiu."

    "Zmierzyłem się z pełnym morzem, a nawet niebezpieczeństwem na starym Nitchevo, z falami załamującymi się na dachu pokładówki, [...] morzami złymi i przebiegłymi w swojej złośliwości. Wszystko to, nawet chwile strachu, było czystą radością." Z pomocą swojej córki Pavli, Sir Peter Ustinov mógł spędzić ostatnie letnie wakacje swojego życia mieszkając na pokładzie My Nitchevo na Majorce w sierpniu 2003 roku.

 


NITCHEVO w Syros, zdjęcie Henry'ego Fonda z Dear Me, Londyn, 1977

 

     W 2011 roku zespół z Underhill Engineering w Plymouth przetransportował jacht do Plymouth. Kierownik projektu, Richard Underhill, powiedział: "Jest wspaniałym klasykiem, który w latach 1929 i 1931 robił karierę jako transatlantyk. Jej 82-letni, stalowy kadłub i pokład z drewna teakowego zostaną odrestaurowane, zanim rozpoczniemy odbudwę jej wnętrza, zgodnie z pierwotnymi planami."

 


Zdjęcie - Andrew Rosthorn

 

      Z nieznanych powodów łódź nie została odrestaurowana w Plymouth, jak pierwotnie planowano. Jesienią 2019 roku została dostarczona do Complex Jacht z planem jej odbudowy w Pucku. Ponieważ jednak transport mógł dotrzeć do stoczni ze względu na wąskie uliczki, jacht został rozładowany w Jastarni i po starannym przygotowaniu (załataniu wszystkich otworów i nałożeniu tymczasowego laminatu na kadłub) holowany do Pucka drogą wodną. Łódka została opróżniona, a kadłub poddany piaskowaniu, aby ocenić jego stan i konieczny zakres wymiany poszycia. Okazało się, że około 80% poszycia jest w złym stanie. Kolejne planowane prace miały na celu trwałe zadaszenie jachtu i rozpoczęcie wymiany poszycia. Jednak na początku 2020 roku, ze względu na problemy zdrowotne właściciela, projekt został wstrzymany i obecnie łódź jest zagrożona pocięciem na żyletki. Ostatnią deską ratunku dla niej jest znalezienie nowego właściciela, który chciałby przywrócić ją do dobrego stanu i cieszyć się żeglugą na łodzi o takiej historii. 

 

W razie pytań dotyczących sprzedaży jachtu prosimy o kontakt.

 

 

Źródło (więcej szczegółów dot. historii jachtu):
[1] “BTX BOAT TRANSPORT - YACHT DELIVERY NEWS - USTINOV’S RUSTY NITCHEVO.” http://www.btx.co.uk/transportnews12.html (dostęp: 29-09-2020).

 

 
 
 
 
 
 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.