Realizacje

s/y Wielkopolska

      Wielkopolska powstała w latach 60-tych wg projektu Leona Tumiłowicza (klasa TOM). Firma Complex Jacht przeprowadziła kompleksową odbudowę tego jachtu. Wymienione zostało całe poszycie, stępka wraz z dziobnicą i tylnicą, wzdłużniki, pokładniki i większość wręg. Wielkopolska oryginalnie miała pomalowane na biało modrzewiowe poszycie, teraz jest ono mahoniowe (sapelle), zabezpieczone wielokrotnie olejem. Przeprojektowana została nadbudówka, dzięki czemu wnętrze mogło zostać znacząco przearanżowane.

 

 

Historia s/y Wielkopolska

 

      Żeglarzy wpływających do Jastarni od lat witał niszczejący biały, smukły kadłub klasycznego jachtu. Stał na nabrzeżu, dobrze widoczny z wody. Wszyscy zastanawiali się co to za jednostka. Dzięki Teofilowi Różańskiemu i Zbigniewowi Ornafowi, autorom artykułu s/y Wielkopolska – nowy rozdział w budownictwie jachtowym w Polsce, poznajemy historię tego jachtu. Budowa Wielkopolski rozpoczęła się ponad pół wieku temu. Warto podkreślić społeczny aspekt powstania jachtu zainicjowany przez środowisko poznańskich żeglarzy. Niezbędne fundusze zebrano dzięki sprzedaży kalendarzy i pocztówek o tematyce morskiej. Wielkopolska, tak jak jacht Polonia, powstała w szczecińskiej stoczni jachtowej według planów polskiego projektanta Leona Tumiłowicza. Jednostki są bliźniaczo do siebie podobne. Różnią się jedynie rozwiązaniem stanowiska sterowniczego, kokpitu, zejściówki i pawęży. Jacht zwodowano 22 lipca 1962 roku. W dziewiczym rejsie brała udział ekipa filmowców z Telewizji Poznań, Leszek Prorok, który opisał swoje doświadczenia w książce Cztery wiatry, a także wspomniani wcześniej autorzy artykułu o historii Wielkopolski. Podkreślają oni solidność wykonania konstrukcji, dzielność morską, a ponadto dużą autonomię jachtu, który mógł pływać niemalże w każdych warunkach pogodowych. "Jacht prowadzony przez najmłodszego kpt. ż.w. w Polsce, Zbyszka Jaszczaka (26 lat) wytrzymał napór wiatru i fal w czasie 4-ro dobowego sztormu o sile 7-miu do 12-tu stopni w skali Beuforta” – opisują rejs do Kopenhagi w sierpniu 1962 r. „– Po 48 godzinach postoju w Ystad jacht pożeglował dalej i dobił do kei w Kopenhadze."1

      Przez kolejne lata Wielkopolska pływała po Bałtyku i Morzu Północnym. W 1965 r. doszło do groźnego dla załogi i jachtu zdarzenia. Na Południe od Olandii w nocy 1 XI podczas sztormu o sile 9°B zdecydowano o ewakuacji jachtu, pomocy udzielił angielski statek "Sun Jerry", który skutecznie podjął załogę. Wielkopolska samodzielnie wysztrandowała na plażę. Według propagatora bezpiecznego żeglarstwa - Jerzego Szychuta, który swoja opinię oparł na podstawie orzeczeń Izby Morskiej można przypuszczać, że porzucono wtedy sprawny jacht w sztormie nie przekraczającym jego możliwości nawigacyjnych. Zdaniem Szychuta "zakwestionować można sam pomysł długiego rejsu o tej porze (planowanie), jak i nieprawidłowe kierowanie jachtem w istniejących warunkach." Jacht po wypadku był w dobrym stanie, odzyskano go od Szwedów i wyremontowano w Stoczni Nauta w Gdyni.2

       Wielkopolska przepłynęła później jeszcze wiele mil, między innymi w latach 1980-1995 odbyła szereg rejsów pod dowództwem kpt. Zbigniewa Ornafa do portów szwedzkich, duńskich, norweskich, fińskich, rosyjskich, estońskich, łotewskich i litewskich. Historia Wielkopolski kończy się dopiero w 2002 roku, kiedy jacht spędził ostatni sezon na wodzie. Został później wyslipowany w Jastarni, gdzie niszczał w porcie. Podjęto parę prób przywrócenia Wielkopolsce dawnej świetności, na kilka lat wydzierżawiono ją, pojawiały się rozmaite inicjatywy, niestety nieudane. Przełomem był rok 2010, gdy Wielkopolska została zakupiona przez firmę 3Oceans i po perypetiach trafiła do nas, gdzie w roku 2015 rozpoczął się jej remont.

 

 

Źródła:

1) Teofil Różański, Zbigniew Ornaf, edytor: Romuald Rowecki, 19 stycznia 2006 r. http://www.pkmlok.pl/zagle/z_hist.html#sywielkopolska
2) http://www.sychut.com/nav/doc/wypadki.html

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.